استراتژی های کلان هلدینگ دانش بنیان
سیاست های تدوین اهداف
- شاخص انتخاب هدف
با توجه به ضرورت ایجاد ساختارهای کسب و کار در هلدینگ، می بایست در سال نخست بر روی آن دسته از محصولات و خدماتی متمرکز شد که دارای ویژگی های ذیل باشند:
– قابلیت تحقق آنها بالا باشد و تولید نقدینگی نماید
– مقدمه یک یا چند خدمت / محصول دیگر باشد
از سوی دیگر میتوان شیوه انتخاب اهداف را بر اساس دو رویکرد بازار محور و خدمت محور صورت داد که در فرآیند تدوین این سند، سعی شده است بر روی آن دسته از اهداف ممکن در بازار جهاد دانشگاهی و شرکت های تابعه متمرکز شد.
- استراتژی ورود به بازار
به طور کلی دو دسته استراتژی ورود به بازار وجود دارد که یکی مبتنی بر رشد حلزونی و تمرکز بر فعالیت وتوسعه فعالیت ها پیرامون آن می باشد و دیگری مبتنی بر ایجاد زمین های بازی موازی که توسعه همزمان آنها با هدف کاهش ریسک های زمانی موفقیت در کسب و کار صورت می گیرد.
- حوزه های راهبردی کسب و کار
سعی هلدینگ بر آن است که مبتنی بر رشد حوزه های موازی ذیل بصورت جدی فعالیت نماید:
– حوزه کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی
– حوزه سلامت، دارو و علوم زیستی
– حوزه پشتیبانی (بازرگانی، تامین و واردات)
– حوزه آموزش های تخصصی و خدمات مشاوره کسب و کار
– حوزه تجاری سازی و توسعه کسب و کار
